Najcenniejsze superfoods

Superfoods to grupa produktów pochodzenia w pełni naturalnego o potwierdzonym działaniu prozdrowotnym. Wszystkie składniki zaliczane do tego zaszczytnego grona, posiadają swoje indywidualne i niezwykle wartościowe dla zdrowia człowieka cechy. Obecnie znanych jest już wiele superfood. Wcielenie ich wszystkich do diety  jest z całą pewnością niemożliwe i raczej niekonieczne dla zachowania pełnego zdrowia na długo. Warto jednak dokładnie zastanowić się, które z nich najlepiej zaspokoją indywidualne potrzeby naszego organizmu i dołączyć je do naszego codziennego jadłospisu.

Acerola

Bardzo popularna w ostatnim czasie stała się acerola. Jest to tropikalna roślina, ceniona przede wszystkim za wyjątkowo dużą zawartość witaminy C. Witamina ta jest bardzo dobrze przyswajalna, dzięki czemu organizm może w pełni wykorzystać ją na własne potrzeby. Acerola spożywana jest najczęściej w postaci ekstraktów i tabletek z owoców rośliny. Działa stymulująco na układ immunologiczny organizmu człowieka, czyli zwiększa odporność. Z tego powodu nierzadko sięga się po nią zimą. Witamina C pełni jednak dodatkową rolę – jest bardzo silnym przeciwutleniaczem. Oznacza to, że neutralizuje wolne rodniki tlenowe, czyli reaktywne formy tlenu, powstające w naszym organizmie i mające destrukcyjne działanie w stosunku do zdrowych komórek ciała.

Ashwagandha

Nie mniejszą popularnością niż acerola, cieszy się w ostatnim czasie ashwagandha. Nic w tym dziwnego, zważywszy na fakt, że jest to jedno z najlepiej udokumentowanych naukowo superfood. Sama ashwagandha to inna nazwa żeń-szenia indyjskiego. Spożywa się ją głównie w formie tabletek, gdyż czysty proszek ma nieprzyjemny smak. Ashwagandha zawiera związki nazywane witanaloidami. Działają one stymulująco na organizm człowieka. Łagodzą zarówno fizyczne, jak i psychiczne zmęczenie. Niwelują nie tylko samo uczucie znużenia, ale neutralizują negatywne skutki jakie stres wywiera w komórkach naszego organizmu.

Oliwa z oliwek

Dużo można by mówić o najnowszych odkryciach dietetycznego świata, ale nic nie jest w stanie przebić znanej od setek lat oliwy z oliwek. Należy ona do najzdrowszych tłuszczy świata. Nadaje się zarówno do smażenia, jak i do spożywania bez obróbki termicznej – w sałatkach lub zamiast masła. W jej składzie znajdują się głównie jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które doskonale wpływają na gospodarkę lipidową naszego ciała. Jej regularne spożywanie zapobiega rozwojowi chorób układu krążenia, ma działanie przeciwnowotworowe i zwyczajnie wydłuża życie.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez jcomp - pl.freepik.com

Superfoods: co to jest, jakie ma opinie i polskie przykłady

Gdy po raz pierwszy słyszymy słowo superfoods (https://www.bee.pl/9249-superfoods) na myśl przychodzi nam coś egzotycznego, dotąd niespotykanego i o niesłychanych właściwościach. Tymczasem produktu określane jako superżywność bardzo często mamy w swojej kuchni, o czym zapominamy i myślimy o tych pochodzących z odległych dla nas krajów. Faktem jest jednak, że jest to żywność bogata w unikalne składniki, jakich nie spotkamy np. w konwencjonalnym pieczywie, mięsie czy . Dowiedz się co to jest superfoods, jakie opinie mają oraz gdzie szukać takich produktów w polskiej kuchni.

Superfoods: co to jest?

Mianem superfoods nie można określić wszystkiego co zdrowe i korzystne dla naszego organizmu. Na pierwszym miejscu jest budowanie świadomości na temat produktów, które mogą wnieść do naszego życia wiele pożytecznego, o czym niekoniecznie wiedzieliśmy przed usłyszeniem o nich. Jest to zatem termin, którym określa się produkty o właściwościach prozdrowotnych, dużej gęstości odżywczej i stosunkowo niskiej popularności.

Pełnowartościowe produkty z tej grupy coraz częściej możemy spotkać również na polskich półkach sklepowych. Są one niezastąpioną alternatywą dla batonów, czipsów i innych przekąsek o dużej zawartości sodu, węglowodanów prostych i niezdrowych tłuszczy. Wszystko co nazywane jest superfood pochodzi z natury. Najczęściej są to produkty pochodzenia roślinnego. Przez niektórych dostawców są oferowane w formie zmielonej, ale nieprzetworzonej, tak aby zachować pełnię wartości odżywczych.

Superfoods: opinie o produktach z działu superżywności

Superfoods to produkty, które mają dobre opinie wśród osób decydujących się na ich zakup. Ponieważ są bogate wyłącznie w zdrowe tłuszcze, węglowodany złożone i cenne białko, nie przynoszą skutków ubocznych w postaci problemów z układem pokarmowym. Nie mają też tendencji do zwiększania ryzyka na zapadnięcie na choroby układu sercowo-naczyniowego, nowotwory czy przewlekłe stany zapalne.

Zawarte w superfoods witaminy, minerały, kwasy ALA, przeciwutleniacze powinny być podstawą każdej diety. Współczesne diety oparte głównie na spożyciu mięsa, białego pieczywa mimowolnie wykluczają ich dostarczenie. Według opinii klientów, włączenie do diety superżywności redukuje łaknienie na niezdrowe przekąski i przyczynia się do poprawy ogólnego samopoczucia związanym ze zdrowiem fizycznym.

Superfoods: polskie przykłady

Polskie superfoods, które uprawiane są w Polsce i pozyskiwane przez lokalnych rolników są dostępne prawie w każdym sklepie. Zaliczyć można do nich kasze (np. kaszę jaglaną), siemię lniane, natkę pietruszki, aronię, jagody, jarmuż czy orzechy włoskie. Większość z nich sprawdzi się jako dodatek do potraw aniżeli ich baza.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez jcomp - pl.freepik.com

Superfoods – co to?

Nie istnieje jedna lista superfoods. Pod pełnym hasłem super żywności mieszczą się różne nieprzetworzone artykuły, jakie powinny odnaleźć się w doskonale zbilansowanej diecie: rośliny kapustne, jagody, grzyby, nasienia lub strączki. Zależnie od mody na liście superfoods można odnaleźć również żywieniowe ciekawostki jak: algi, aloes, jagody goji oraz acai lub quinoa.

Czym jest superżywność, więc superfoods?

Nie istnieje precyzyjna definicja dotycząca, jakie artykuły możemy zakwalifikować do superżywności. Jedno jest prawdziwe – superfoods powinny cechować się dużą ilością elementów mineralnych, witamin, antyoksydantów oraz pozostałych związków syntetycznych istotnych dla swego systemu. Superprodukty powinny mieć naturalne źródło, natomiast ich systematyczna konsumpcja powodować dobre rezultaty lecznicze. Artykuły definiowane określeniem superfoods to owoce, warzywa, zioła (również w postaci startej), soki lub napoje.

Superżywność to żywność źródła ekologicznego, natomiast zatem nieprzetworzona. Określeniem superfoods charakteryzuje się zwłaszcza artykuły roślinne, lecz także poniektóre ryby oraz nabiał. Najlepiej jeść poniektóre spośród tychże artykułów na surowo, ponieważ w tejże postaci utrzymują największą gęstość kaloryczną. Przeróżnego typu mechanizmy techniczne, obróbki cieplne (w tymże gotowanie, opiekanie, wypiekanie), mogą uszkodzić ich ważne wartości. Tymczasem jednakże, niejednokrotnie obróbka jest niezbędna, żeby pozbyć się niebezpiecznych lub antyodżywczych treści.

Spirulina – idealna w prewencji dolegliwości rakowatych oraz nie jedynie

O spirulinie słyszał zapewne każdy, kto zajmuje się prawidłowym jedzeniem. Jest ona zielono-niebieską algą, jaka jest w obszarze Azji, Afryki, Ameryki Północnej oraz Południowej. Ma ona specyficzny zapach oraz smak, jakie nie wszystkim przypadną do gustu. Jemy ją jednakże przede wszystkim ze względu na dobry wpływ na nasze zdrowie. Spirulina jest ogromnym antyoksydantem, natomiast to ze względu na dużą ilość chlorofilu oraz fikocyjaniny. Systematyczne jej jedzenie eliminuje z naszego organizmu wolne rodniki, co obniża zagrożenie zapadnięcia na nowotwory, natomiast również spowalnia starzenie się organizmu.

Trawa pszeniczna

Trawa pszeniczna to jeden spośród nowych hitów bezpośrednio z Hollywood. Gwiazdy kina oraz estrady entuzjastycznie dodają startą trawę pszeniczną do zielonych napoi. Trawie pszenicznej nadaje się wprost nieziemskie wartości, lecz poniektóre badania wskazują, iż tenże ekstra artykuł nie ma chociażby odpowiedniej zawartości witamin, aby można go uznać za jedną spośród polecanych porcji warzyw oraz owoców.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez jcomp - pl.freepik.com